8/4/98

Carta a D. M.

-->
Benvolguda Dolors M.:
         Com que veig que no em devia explicar prou bé (no pas que no m'entenguessis) intentaré aclarir-te personalment, amb tot el respecte i afecte que sigui capaç, alguns aspectes de les meves opinions fetes en  veu alta a través del Regió 7.
         El primer paràgraf era una metàfora en clau humorística que pretenia en primer lloc autojustificar-me. M'explico: Expressar una opinió en un mitjà  públic com un diari, és semblant a mostrar-te despullat davant de persones desconegudes, i això, en persones tímides i poc donades a l'exhibicionisme, no és gens freqüent. Malgrat tot, m'empassava la vergonya i agafava la ploma per despullar-me (intel.lectualment parlant), com aquell coix  que sense saber ballar en absolut, es posa a ballar al costat de dansaires experimentats. Quedi clar doncs, que no tinc res en contra de la gent que freqüenta platges nudistes, cases de barrets o balls de saló. En segon lloc  i per tal de desacralitzar les meves opinions pretenia començar rient-me de mi mateix. Ningú és perfecte i ningú té la veritat absoluta. És bo saber-ho i tenir-ho sempre present.
         És cert, com molt bé dius, que algunes escoles privades (molt poques) varen néixer durant el franquisme com alternativa a una escola pública amb greus dèficits (que tots els que tenim certa edat recordem molt bé) però també com a alternativa a  l'escola privada nacional-catòlica-classista d'aleshores que poc diferia de la pública en quant a metodologia i continguts. Però aquesta minoritària escola privada va néixer amb el ferm compromís d'integrar-se a la xarxa pública quan es donessin les  condicions objectives que no fessin necessària la seva persistència (democratització del país, recuperació de la Generalitat i les seves competències en ensenyament, etc.). Sortosament ja fa temps que aquestes escoles formen part, amb orgull, de la xarxa pública de la Generalitat de Catalunya.
         Suposo que va quedar clar que no tinc res en  contra dels professionals que treballen dignament en l'escola privada ni contra les famílies que lliurement porten els seus fills en aquest tipus d'escola; però com a persona amb uns arrelats valors humans i de justícia social (anomena'ls cristians si vols) no concebo que determinats serveis públics com l'ensenyament (o la sanitat) siguin  el negoci privat d'uns quants i al servei d'uns interessos que no siguin els de la col.lectivitat. Em revolta que la patronal de l'escola privada tingui la gosadia d'exigir que les institucions públiques (locals o nacionals) financiïn -encara més- els seus negocis privats (no ens enganyem: els diners que van a l'escola privada es deixen d'invertir en la pública). Em revolta que la nostra Generalitat no exerceixi un control més estricte d'aquests diners per tal que realment serveixin per oferir un servei públic. I em revolta que el missatge de la patronal privada -que no fa explícit públicament però si privadament- vagi quallant subliminarment en la societat: Si vols que el teu fill o filla estigui ben atès i tingui un bon futur,  grata't la butxaca i porta'l a l'escola privada.
         Potser sóc molt pessimista i exagero,  però no m'agrada la direcció en la que bufen els vents educatius actuals. La persistència de les dues xarxes educatives (la pública i la privada) la veig més com un factor de segregació social que no pas de cohesió. No em fa por que l'escola pública desaparegui (això no ho desitja ni la patronal privada). Em fa por que l'escola pública es converteixi en residual, marginal i de caire assistencial. Si això arriba a esdevenir, tots en serem culpables i tots en sortirem perdent.
         Potser sóc un somiatruites, però de la mateixa manera que no concebo una escola per a nens i una altra per a nenes, no concebo una escola per a castellano-parlants i una altra per a catalano-parlants,  no concebo una escola per a immigrants i una altra per als nascuts aquí,  no concebo una escola per a tontos i una altra per a espavilats, no concebo una escola per a pobres i una altra per a rics.  Sovint, somiant despert, m'imagino un país amb milers d'escoles diferents, plenes de nens i nenes ben diferents, amb mestres molt diversos però amb uns objectius comuns, amb una llengua comú i un orgull comú: el de pertànyer a l'Escola Pública, l'Escola de Tots!. L'Escola que educa en el respecte i la comprensió, no ho dubtis!
         Si, segurament sóc un somiatruites però t'asseguro que, de moment, no sóc l'únic.
         Per últim vull dir-te, que estic d'acord amb el nostre president quan diu que la família ha d'assumir la seva part de responsabilitat en l'educació dels seus fills i que el fracàs escolar no és només culpa de l'escola. Si la família i l'escola no tenen els mateixos objectius educatius malament anirem.
         Res més, gràcies per la teva paciència i comprensió. No sé si m'he sabut explicar millor, però estic convençut, com tu, que dialogant la gent s'arriba a entendre. Perquè així sigui!
         Rep una salutació cordial.