1/4/20

Del Llibre Roig de C. G. Jung

Resposta final del diàleg entre el capità d'un vaixell en quarantena i un jove mariner. Extret del "Llibre Roig" de C.G. JUNG. (1914)

- "Capità, el noi està preocupat i molt agitat a causa de la quarantena que ens han imposat al port"

-Que t'inquieta noi? No tens prou menjar? No dorms prou?

-No és això, capità, no suporto no poder baixar a terra i no poder abraçar la meva família ".

-I si et deixessin baixar i estiguessis contagiós, suportaries la culpa d'infectar algú que no pot aguantar la malaltia?

-No m'ho perdonaria mai. Sembla feta expressament per fer-me la guitza.

-Pot ser. Però i si no fos així?

-Entenc el que voleu dir, però em sento privat de la llibertat capità, m'han privat d'alguna cosa.

-¡Príva't encara una mica més!

-M'esteu prenent el pèl?

-En absolut. Si et priven d'alguna cosa i no respons de manera adequada, has perdut.

-Llavors, segons vostè si em treuen alguna cosa ¿per vèncer he de llevar-me alguna cosa més per mi mateix?

-Així és. Ho vaig fer a la quarantena de fa 7 anys.

-I què és el que us vau llevar? "

Tenia d'esperar més de 20 dies sobre el vaixell. Feia mesos que esperava arribar a port i gaudir de la primavera en terra. Hi va haver una epidèmia. A Port April ens van vetar baixar. Els primers dies van ser durs. Em sentia com vosaltres. Després vaig començar a contestar aquelles imposicions no utilitzant la lògica. Sabia que després de 21 dies d'aquest comportament es crea un costum. En comptes de lamentar-me i crear costums desastroses, vaig començar a portar-me de manera diferent a tots els altres. Abans em vaig posar a reflexionar sobre els qui realment pateixen privacions cada dia de la seva miserable vida i després, vaig decidir vèncer.

“Vaig començar amb l'aliment. Em vaig imposar menjar la meitat de tot el que menjava habitualment; després vaig començar a seleccionar els aliments més digeribles, per no sobrecarregar el meu cos.
El pas següent va ser unir això amb una depuració de pensaments malsans i tenir cada vegada més pensaments elevats i nobles.
Em vaig imposar llegir mínim una pàgina cada dia d'un tema que no coneixia.
Em vaig imposar fer exercicis sobre el pont del vaixell.
Un vell hindú m'havia dit anys abans, que el cos es potenciava retenint l'alè. Em vaig imposar fer profundes respiracions completes cada matí. Crec que els meus pulmons no havien arribat a tal capacitat i força.
La tarda era l'hora de les oracions, l'hora de donar les gràcies; a una entitat qualsevol per no haver-me donat, el destí, privacions serioses durant tota la meva vida.
L’hindú m'havia aconsellat acostumar-me a imaginar, la llum entrar en mi i fer-me més fort.
Podia funcionar també per a la gent estimada que estava lluny; vaig integrar aquesta pràctica en la meva rutina diària sobre el vaixell.
En comptes de pensar en tot el que no podia fer, pensava en el que hauria fet un cop baixat a terra. Visualitzava les escenes cada dia, les vivia intensament i gaudia de l'espera.
Tot el que podem obtenir de seguida, mai és interessant. L'espera sublima el desig i el fa més poderós.
M'havia privat d'aliments suculents, d'ampolles de rom, també de tacs i improperis.
M'havia privat de jugar a les cartes, de dormir molt, de fer el dropo, de pensar només en el que m'havien tret....”
-Com va acabar capità?
-Vaig adquirí tots aquelles costums nous. Em van deixar baixar després de molt més temps del previst.
-Us van privar de la primavera llavors? "

-Sí, aquell any em van privar de la primavera i de moltes coses més, però jo havia florit igualment, m'havia portat la primavera dins meu, i ningú mai més podrà treure-me-la."